Czym jest One Piece CG?

One Piece CG to kolekcjonerska gra karciana osadzona w świecie najsłynniejszej mangi wszech czasów. Historia pirata Monkey D. Luffy'ego i jego załogi bawi czytelników już od 1997 roku, a teraz i Ty możesz wyruszyć na Grand Line. Gra One Piece CG została wydana w 2023 roku przez firmę Bandai. Od tego czasu zdobyła na całym świecie wielu fanów, którzy regularnie w nią grają i biorą udział w turniejach.

W tym artykule dowiesz się, jak działa One Piece CG, czego będziesz potrzebować do gry oraz jak przebiega sama rozgrywka. A jeśli jesteś nowy w świecie TCG – TCG (Trading Card Game) to gra karciana, w której budujesz własną talię z kart, które zbierasz lub wymieniasz, i starasz się pokonać przeciwnika za pomocą strategii, siły i kombinacji efektów. Chociaż gra karciana One Piece oficjalnie nazywa się tylko One Piece CG (Card Game), czyli gra karciana, z przyzwyczajenia z innych gier karcianych utrzymała się nazwa TCG, a wraz z nią wymiana kart między graczami.


Jak zacząć z One Piece CG

Talia
W One Piece CG talia składa się z 50 kart (Twoja talia gry), 1 karty Lidera oraz talii 10 kart DON!!. Karta Lidera określa, z jakich kolorów możesz zbudować talię. W talii możesz mieć tylko karty w kolorze Twojego Lidera (karty Lidera mogą mieć więcej niż jeden kolor). W swojej talii możesz mieć maksymalnie 4 kopie tej samej karty. To, czy karta jest taka sama, możesz sprawdzić po kodzie serii i numerze karty w dolnej części karty. Z jakich typów kart (Postać, Wydarzenie, Scena, wyjaśnione poniżej) zbudujesz swoją talię, nie jest niczym ograniczone i zależy głównie od Twojej strategii. Na początek często około 42 kart w talii stanowią karty Postaci, a resztę uzupełniają karty Wydarzeń i Scen.

Kolory i ich styl gry
Gra obecnie wykorzystuje sześć kolorów, a każdy z nich ma inną filozofię gry:

  • Czerwony – szybki i agresywny, używa mechaniki Rush, czyli możliwości ataku zaraz po zagraniu.
  • Zielony – techniczny i elastyczny, tapuje i odtapowuje postacie, umożliwiając sprytne kombinacje.
  • Fioletowy – rampujący, czyli zdolny do szybszego generowania kart DON!!.
  • Czarny – manipuluje kosztem postaci przeciwnika, aby taniej je usuwać.
  • Niebieski – defensywny i kontrolujący, wraca karty na spód talii.
  • Żółty – manipuluje życiami, ma wiele efektów Trigger, które potrafią zaskoczyć przeciwnika.

Co kupić na początek?
Najlepszym startem są talie startowe (starter deck) – gotowe talie, które zawierają kartę Lidera, 50-kartową talię, 10 kart DON!! oraz dodatkową zawartość, taką jak booster czy mata do gry. Możesz wybrać talię według koloru lub ulubionej postaci. Talie startowe są zbalansowane i idealne do nauki zasad.

Jeśli One Piece CG Cię wciągnie, możesz zacząć ulepszać swoją talię za pomocą boosterów lub z czasem budować zupełnie własne talie.

Typy kart

  • Leader (Lider): określa kolory talii, ma własną zdolność, siłę ataku i liczbę żyć.
  • Character (Postać): zagrywasz je na stół, atakują, bronią i mają efekty. Możesz mieć ich maksymalnie 5 jednocześnie w grze. Postacie nie mogą atakować w turze, w której zostały zagrane.
  • Event (Wydarzenie): jednorazowe karty z natychmiastowym efektem.
  • Stage (Scena): stała karta, która co turę przynosi Ci korzyść. Każdy gracz może mieć w grze tylko jedną.
  • Karty DON!!: służą jako zasoby. Możesz nimi opłacać zagrywanie kart lub zwiększać siłę Postaci i Lidera o +1000 za każdą kartę DON!! (w przeciwieństwie do innych kart, te nie wliczają się do liczby kart w Twojej talii).


Opis karty

  1. Koszt karty w DON!!
  2. Siła postaci
  3. Atrybut
  4. Kontra (o ile zwiększa się siła, gdy karta jest używana do kontry)
  5. Efekty i zdolności karty
  6. Efekt Wyzwalacza (Trigger) karty (aktywuje się, gdy dobierasz kartę ze swoich żyć)
  7. Kolor karty
  8. Typ karty (ogólny)
  9. Nazwa karty
  10. Typ (np. typ postaci)
  11. Numer karty
  12. Rzadkość
  13. Symbol serii

Opis pola gry

  1. Miejsce na postacie (maksymalnie 5 jednocześnie w grze)
  2. Miejsce na Lidera
  3. Miejsce na kartę Sceny (maksymalnie jedna jednocześnie w grze)
  4. Miejsce na talię
  5. Miejsce na stos kart odrzuconych
  6. Miejsce na dostępne karty DON!!
  7. Miejsce na talię DON!!
  8. Miejsce na karty żyć


Jak grać w One Piece CG

Cel gry
Celem jest zadanie obrażeń Liderowi przeciwnika tyle razy, ile ma on żyć, a następnie zadanie ostatniego ciosu, aby wygrać grę. Innym sposobem na zakończenie gry jest sytuacja, w której gracz nie może dobrać kolejnej karty ze swojej talii (ponieważ nie ma w niej już więcej kart) – wtedy ten gracz przegrywa.

Przygotowanie do gry

  • Potasuj swoją talię i połóż ją razem z talią DON!! z boku planszy.
  • Połóż swoją kartę Lidera na stole.
  • Zdecydujcie, kto zaczyna (polecamy kamień, papier, nożyce).
  • Dobierz pięć kart z wierzchu swojej talii na rękę. Jeśli karty Ci się nie podobają, możesz je raz przetasować i dobrać nową rękę.
  • Z wierzchu talii odłóż tyle kart, ile żyć ma Twój Lider, i połóż je zakryte na boku, nie podglądając ich.
  • Możecie zacząć grać.

Przebieg tury
Każdy gracz w swojej turze przechodzi przez 5 faz:

  • Początek tury (faza odświeżenia) – Wszystkie tapnięte (obrócone bokiem) karty zostają odtapowane (przywrócone do pionu), podobnie jak wszystkie nieprzypisane karty DON!!. Karty DON!!, które były przypisane do postaci, wracają do strefy DON!! odtapowane.
  • Faza dobierania – Dobierz jedną kartę z wierzchu swojej talii (gracz rozpoczynający pomija tę fazę w swojej pierwszej turze).
  • Faza DON!! – Dodaj 2 karty DON!! do swojej strefy (w tej fazie gracz rozpoczynający w swojej pierwszej turze dobiera tylko jedną kartę DON!!).
  • Faza główna – W tej fazie możesz: zagrywać karty (płacąc za nie poprzez tapowanie kart DON!! o wartości równej kosztowi karty), przypisywać karty DON!! do postaci, aktywować efekty kart i atakować.
  • Faza końcowa – Twoja tura się kończy, zaczyna przeciwnik.

Jak działa atak?

  • Tapnij Lidera lub postać i wskaż cel – tapniętą postać przeciwnika lub jego Lidera.
  • Przeciwnik może użyć Kontry (Counter) – odrzucić kartę z ręki i zwiększyć siłę bronionej jednostki.
  • Porównaj siłę – jeśli atakujący ma siłę równą lub większą niż jego cel, atak się powiódł.
  • Jeśli celem był Lider, przeciwnik traci życie – bierze kartę ze swojego stosu żyć. Jeśli celem była tapnięta postać, zostaje ona odłożona na stos kart odrzuconych.
    • W momencie, gdy gracz traci życie i dobiera kartę, aktywuje się ewentualny efekt Wyzwalacza (Trigger) na właśnie dobranej karcie.