Czym jest Pokémon TCG?

Pokémon Trading Card Game, w skrócie Pokémon TCG lub PTCG, to kolekcjonerska gra karciana, która powstała w 1996 roku w Japonii, a niedługo potem rozprzestrzeniła się na cały świat. Bazuje na słynnej serii gier wideo i filmów animowanych Pokémon, ale zamiast trenować Pokémony na konsoli, budujesz własną talię i walczysz z przeciwnikiem za pomocą kart.

Pokémon TCG to jedna z najpopularniejszych gier karcianych na świecie – regularnie rozgrywane są tysiące turniejów, lig i towarzyskich gier na całym świecie. Dzięki prostej podstawie i jednocześnie głębszej strategii nadaje się zarówno dla dzieci, jak i dorosłych. W tym artykule przyjrzymy się, jak zacząć grać, co kupić oraz jak przebiega gra.

A jeśli jesteś zupełnie nowy w świecie gier karcianych: TCG oznacza „Trading Card Game”, czyli kolekcjonerską grę karcianą, w której gracze tworzą własne talie z różnych kart, które mogą kupować, wymieniać i łączyć w unikalne strategie.

Karty Pokémon TCG rozłożone na stole
Gracze podczas rozgrywki w Pokémon TCG
Zbliżenie na karty Pokémon

Jak zacząć przygodę z Pokémon TCG?

Pierwszym krokiem jest wybór odpowiednich produktów. Zalecamy zacząć od tak zwanych Starter Decków, oficjalnie nazywanych „Battle Decks”. Te talie są gotowe do natychmiastowej gry i idealnie nadają się do nauki podstaw. Jeśli chcesz zacząć z przyjacielem, sięgnij po Battle Academy – zawiera wszystko, czego dwaj gracze potrzebują do gry i zrozumienia zasad. W naszym e-sklepie Xzone znajdziesz nie tylko te produkty, ale także pojedyncze boostery, kolekcjonerskie boxy, maty do gry, koszulki na karty i inne akcesoria.

Wymiana i kolekcjonowanie

Ponieważ jest to gra kolekcjonerska, wymiana kart między graczami jest powszechna. Zalecamy śledzenie ich cen, na przykład na platformie Cardmarket, aby mieć przegląd wartości poszczególnych kart. Pamiętaj jednak, że na turniejach w Europie możesz używać tylko europejskich wersji kart – czyli angielskich, niemieckich, francuskich itp. Japońskie lub koreańskie karty nie są legalne na europejskich turniejach.

Budowa talii i formaty

Każdy gracz może zbudować własną talię (deck), która składa się z 60 kart. Każdą kartę (o tej samej nazwie) możesz mieć w talii maksymalnie cztery razy. Tak więc, jeśli masz karty Bulbasaura, możesz mieć ich tylko cztery w talii, nawet jeśli każda robi coś innego – ważne jest, jak się nazywa. Wyjątkiem są karty podstawowych (basic) energii, których możesz mieć w talii więcej.

Każda talia jest inna i w zależności od tego, w co grasz, proporcje kart w Twojej talii mogą się zmieniać. Często jednak w talii znajduje się około 15 Pokémonów, 30 kart Trenerów i 15 Energii.

Pokémon TCG ma kilka formatów:

  • Standard – aktualny, najczęściej grany format na oficjalnych turniejach. Używane są tylko najnowsze edycje, a stare co roku „rotują” podczas rotacji. Oznacza to, że nie można już w nie grać w formacie Standard. Ostatnia rotacja.
  • Expanded – rozszerzony format, który pozwala na używanie starszych edycji. Zaczyna się od edycji Black&White (2014) i poza kilkoma zbanowanymi kartami, w tym formacie można grać wszystkimi edycjami aż do aktualnych. Więcej tutaj.
  • GLC – format, który jest połączeniem Expanded i Commander w Magic: The Gathering. Każdą kartę w talii możesz zagrać tylko raz i grasz tylko jednym typem Pokémonów. Więcej tutaj.
  • Inne... – formatów i sposobów gry jest naprawdę wiele i wciąż wymyślane są nowe, więc zawsze jest coś do wypróbowania!

Gra turniejowa

Do gry w turniejach i ligach będziesz potrzebować tak zwanego Play! Pokémon ID, które jest unikalnym numerem uzyskiwanym za darmo po rejestracji na oficjalnej stronie. Dzięki niemu możesz zbierać punkty, brać udział we wszystkich turniejach i śledzić swoje wyniki.

Aplikacja Pokémon TCG na telefonie


Typy kart w Pokémon TCG

W Pokémon TCG znajdziesz trzy główne typy kart, z których każdy odgrywa ważną rolę w przebiegu gry:

1. Karty Pokémonów
Te karty są podstawą gry. Nie tylko musisz je mieć w grze, aby nie przegrać, ale zazwyczaj używasz ich do pokonania Pokémonów przeciwnika. Pokémony mają różne typy i dzielą się na: trawiaste, ogniste, wodne, elektryczne, psychiczne, walczące, mroczne, stalowe, smocze i normalne. Oprócz typu, na karcie znajdziesz również punkty życia Pokémona (HP), ataki (pod obrazkiem Pokémona, każdy ma jeden lub dwa ataki z kosztem ataku w energii), zdolności (Ability), które mogą być pasywne lub aktywne. Ich słabość (weakness) lub wręcz przeciwnie – odporność (resistance). W prawym dolnym rogu znajduje się koszt wycofania Pokémona (retreat cost – energie, które musisz odrzucić z aktywnego Pokémona, aby go wycofać na ławkę), a na samym dole znajdziesz literę potrzebną do śledzenia rotacji, nazwę serii, z której pochodzi karta, jej numer, rzadkość i tekst z Pokédexu.

Dodatkowo, w lewym górnym rogu znajduje się informacja o tym, jakie to stadium ewolucyjne Pokémona. Mamy 3 typy:
Podstawowe (Basic) Pokémony – możesz je od razu wyłożyć na planszę. Zazwyczaj są to mniejsze, słabsze Pokémony, ale mogą to być również silniejsze Pokémony, które nie posiadają ewolucji.
Pierwsza ewolucja (Stage 1) Pokémona – musisz je położyć na odpowiedniego, wcześniej wyłożonego, podstawowego Pokémona, który odpowiada opisowi w lewym górnym rogu ewolucji (np. Fuecoco na Crocalor). Ewolucja zazwyczaj zwiększa siłę i punkty życia Pokémona.
Druga ewolucja (Stage 2) Pokémona – najwyższą ewolucję musisz dołożyć do swoich Pokémonów zgodnie ze Stage 1. Ponownie musi to być wcześniej ewoluowany Pokémon, więc nie możesz ewoluować tego samego Pokémona dwa razy w ciągu jednej tury. Te najwyższe ewolucje są często najsilniejszą formą danego Pokémona.

Ewolucje Pokémonów: Basic, Stage 1, Stage 2

Oprócz tych podstawowych Pokémonów, w grze znajdziesz wiele innych, które posiadają tzw. Rule Box. Jest to dodatkowa ramka, która znajduje się w prawym dolnym rogu karty. Zazwyczaj jest to zasada „ex”, która mówi, że za wyeliminowanie tego Pokémona z gry otrzymasz 2 karty nagród (prize cards) zamiast jednej. Mogą to być jednak również inne zasady, które częściej znajdują się na kartach Trenerów lub Energi, takie jak „Ace Spec”, która mówi, że w całej talii może być tylko jedna taka karta. Kart z Rule Boxem jest wiele, ale na szczęście ich zasady są zawsze wyjaśnione w ich ramce.

Karta Pokémon z Rule Boxem

2. Karty Trenerów
Trenerzy wspierają Twoją strategię, umożliwiając Ci dobieranie kart, leczenie Pokémonów, wycofanie ich z aktywnego miejsca, szukanie konkretnych kart w talii i wiele innych. Dzielą się na cztery kategorie:
Przedmioty (Itemy) – możesz ich zagrać tyle, ile chcesz w trakcie tury. Mają różne efekty, od szukania kart w talii po leczenie Pokémonów. Często stanowią podstawę Twojej talii wraz z kartami Wspierającymi.
Wspierający (Supporterzy) – silniejsze wersje kart Przedmiotów. Efekty mogą być często podobne, ale zazwyczaj karty Wspierających są znacznie silniejsze. Możesz zagrać tylko jedną na turę.
Narzędzia (Toole) – przyczepiają się do Twoich Pokémonów, a każdy może mieć tylko jedno narzędzie na raz. Nie można ich tak po prostu zdjąć po przyczepieniu i dodają Twoim Pokémonom zdolności, zwiększają obrażenia lub punkty życia. Możesz ich zagrać tyle, ile chcesz w trakcie tury.
Stadiony (Stadium) – kładzie się je na polu gry, a ich efekt działa jednocześnie na obu graczy. Pozostają w grze, dopóki nie zostaną zastąpione innym stadionem, i możesz zagrać tylko jeden na turę. Ale uwaga, na stadion nie możesz zagrać stadionu o tej samej nazwie.

Różne typy kart Trenerów

3. Energie
Są podstawą ataków Twoich Pokémonów. Bez energii zdecydowana większość Pokémonów nie może atakować ani używać wycofania (retreat). Każdy atak ma określony wymóg co do typów i liczby energii. Energie dzielą się na:
Podstawowe energie – każdy typ Pokémonów ma swoją energię, z wyjątkiem typu normalnego. Energie potrzebne do ataku, który ma w koszcie energię normalną, mogą być zastąpione dowolną energią.
Specjalne energie – często dostarczają więcej niż jedną energię lub mają specjalne efekty (np. leczenie, odporność, więcej typów itp.). W talii, podobnie jak w przypadku innych kart, możesz mieć maksymalnie 4 karty o tej samej nazwie.

Karty podstawowych i specjalnych energii

Jak grać w Pokémon TCG?

Teraz, gdy przeszliśmy przez podstawy, przejdźmy bezpośrednio do gry! Jeśli ten poradnik nie wystarczy, obejrzyj także nasze wideo instruktażowe poniżej (film jest w j. czeskim, możesz włączyć napisy w Ustawieniach > Napisy > Polski).



Celem gry jest pokonanie przeciwnika poprzez zdobycie 6 kart nagród (Prize cards). Otrzymujesz je za każdym razem, gdy pokonasz Pokémona przeciwnika.

Każdy gracz zaczyna Pokémonem na active spot i do pięciu zapasowymi Pokémonami na benchu (ławce). Na planszy gry, oprócz tych dwóch miejsc, znajduje się również miejsce na Twój deck (talię), karty nagród (prize cards) i stos odrzuconych kart (discard pile). Na pozostałym miejscu na planszy obok aktywnego miejsca zazwyczaj kładzie się karty Stadionu.

Układ pola gry w Pokémon TCG

Gra nie ma ograniczonej liczby tur. Jedna partia trwa zazwyczaj niecałe 20 minut. Przed rozpoczęciem rundy musisz rzucić monetą (lub kostką). Twój przeciwnik wybierze, czy chce orła (Heads) czy reszkę (Tails) (lub parzystą/nieparzystą liczbę na kostce). Zwycięzca wybiera, kto rozpocznie pierwszą turę.*

Samą grę zaczynasz od potasowania talii i dobrania 7 kart. Z tych kart wybierasz basic Pokémona i kładziesz go awersem w dół na swoim active spocie.** Następnie możesz wyłożyć do pięciu dodatkowych Pokémonów w ten sam sposób na swój bench. Potem kładziesz 6 wierzchnich kart ze swojego decku na pole prize cards awersem w dół i nie patrzysz na nie. W tym momencie wszystko jest gotowe, podajesz rękę swojemu przeciwnikowi, a gracz rozpoczynający rozpoczyna pierwszą turę.

*Gracz rozpoczynający nie może w swojej pierwszej turze zagrać karty supporter ani zaatakować.

**Jeśli nie masz w początkowej ręce (swoich pierwszych 7 kart) basic Pokémona, musisz wykonać tzw. mulligan. Oznacza to, że pokazujesz karty swojemu przeciwnikowi, aby zobaczył, że nie masz żadnego basic Pokémona. Następnie tasujesz karty z powrotem do talii i dobierasz nowe siedem kart. Robisz to tak długo, aż będziesz miał Pokémona, którego możesz umieścić w aktywnym spocie. Za każdego takiego mulligana Twój przeciwnik może dobrać dodatkową kartę przed rozpoczęciem gry.

Co możesz (lub musisz) zrobić podczas swojej tury?

  1. Dobrać kartę (tak musi zaczynać się każda Twoja tura)
  2. Położyć podstawowego Pokémona z ręki na ławkę (ile razy chcesz)
  3. Dołączyć 1 energię ze swojej ręki do 1 Twojego Pokémona (raz na turę)
  4. Wycofać (retreat) Twojego Pokémona z aktywnego miejsca i zastąpić go innym (raz na turę)
  5. Ewoluować Twoje Pokémony (ile razy chcesz)
  6. Zagrać karty Trenerów (Stadiony i Wspierający tylko raz na turę, w innym przypadku ile razy chcesz)
  7. Zaatakować swoim aktywnym Pokémonem (atak kończy Twoją turę, nie musisz jednak atakować, możesz po prostu ogłosić koniec tury)

A teraz kolej na Twojego przeciwnika. W ten sposób wymieniacie się turami, dopóki jeden z graczy nie wygra.

Przeprowadzanie ataku

Aby zaatakować, musisz spełnić koszt w Energiach podany przy ataku. Energie po ataku pozostają przy Pokémonie. Niektóre ataki mają dodatkowy efekt, opisany pod ich nazwą. Ataki zadają określoną liczbę obrażeń, które zaznacza się na Pokémonach za pomocą żetonów lub kości do gry. Jeśli w dowolnym momencie gry punkty zdrowia Pokémona spadną do 0 lub mniej, Pokémon zostaje wyeliminowany z gry, a przeciwnik dobiera za niego Prize Card. Jeśli wyeliminowany Pokémon był w aktywnym spocie, gracz musi natychmiast zastąpić go innym Pokémonem z bencha (nie z ręki!).

Jak wygrać w Pokémon TCG:

  • Zdobędziesz wszystkie Prize Cards (karty nagród) za pokonywanie Pokémonów.
  • Twój przeciwnik nie ma już na początku tury karty w Decku, a więc nie może dobrać.
  • Twój przeciwnik nie ma Pokémona, którego mógłby dać do aktywnego spotu (czyli nie ma żadnego w grze).

Jeśli chcesz wypróbować Pokémon TCG przed swoją pierwszą grą na żywo, możesz skorzystać z Pokémon TCG Live. To aplikacja, która pozwala grać online na komputerze lub telefonie. Jest idealna do nauki zasad, testowania nowych kart i budowania Decków.

Ekran startowy gry Pokémon TCG Live