Wszystko o grze planszowej Heroes of Might and Magic III


Legenda gier wideo jako planszówka! Heroes of Might and Magic III: The Board Game to adaptacja kultowej strategicznej gry komputerowej, wydana przez Archon Studio w 2023 roku. W Polsce, wersję angielską mogliście znaleźć na Xzone od 2024 roku. Gra jest przeznaczona dla 1 do 3 graczy (lub więcej, z dodatkami), a każda partia trwa od 2 do 3 godzin. Chociaż na początku może wydawać się złożona, fani oryginalnej gry wideo szybko się w niej odnajdą.



Co znajdziesz w Zestawie Podstawowym (Core Set)


Zestaw podstawowy gry planszowej zawiera wszystko, czego potrzebujesz, aby rozpocząć przygodę w krainie Antagarich. Znajdziesz w nim trzy grywalne frakcje (Zamek, Nekropolia i Loch), zestawy kart dla bohaterów i ich umiejętności, talie zaklęć, artefaktów i wrogich jednostek, modułowe kafle mapy, figurki bohaterów, żetony, plansze miast oraz całą księgę misji, która zawiera zarówno pojedyncze scenariusze, jak i pełną kampanię. W zestawie znajdują się również szczegółowe zasady.



Jak grać


Przygotowanie do gry:
Najpierw wybieracie scenariusz, na podstawie którego budujecie planszę. Przygotowujecie planszę pola bitwy, licznik rund i umieszczacie czarny znacznik na pierwszej rundzie. Tasujecie wszystkie talie kart i kładziecie je zakryte (Dekrety Astrologów; jednostki neutralne podzielone według poziomu; karty Umiejętności, Artefaktów i Zaklęć - przy nich przygotowujecie stosy kart odrzuconych z jedną kartą odkrytą; na koniec karty Ataku, Obrony, Mocy i Wiedzy odkryte). Należy również przygotować stosy żetonów gdzieś z boku.

Następnie każdy z graczy wybiera frakcję, którą chce grać, oraz głównego bohatera. Przygotowuje swoją planszę miasta i bohatera (ze znacznikiem na poziomie 1) z kartami tworzącymi podstawową talię Mocy i Magii. Obok gracz przygotowuje kafle budynków do budowy, żetony, karty jednostek i znaczniki swojej frakcji. Zgodnie z wybranym scenariuszem, gracze ustawiają swoje dochody za pomocą znaczników na planszy miasta. Obok przygotowujecie początkowe surowce, a na planszy miasta rozkładacie żetony budowy, populacji i księgi zaklęć.

Gracze przygotowują swoją talię Mocy i Magii, dodając do niej karty specjalizacji pierwszego poziomu oraz inne karty zgodnie z planszą swojego bohatera. Bohaterowie Mocy dobierają dodatkowo jedną kartę Magiczna Strzała, a Bohaterowie Magii – dwie. Tak złożoną talię gracze tasują i przygotowują zakrytą obok swojej planszy. Na koniec wszyscy gracze umieszczają swoją figurkę na polu gry z kaflem ich miasta.



Przebieg gry:
Runda w grze może być jednego z dwóch typów: runda produkcji lub runda astrologiczna. Zmieniają się one regularnie.

  • Runda produkcji: Na jej początku każdy gracz otrzymuje surowce zgodnie ze swoimi dochodami na planszy gracza z wybudowanych budynków miejskich, osad i kopalni, które kontroluje.
  • Runda astrologiczna: Na początku odkrywana jest wierzchnia karta z talii Dekretów Astrologów i rozpatrywany jest jej efekt, aktywny lub pasywny.

Na koniec każdej rundy przesuwa się czarny znacznik na liczniku na następną rundę. W ten sposób zaznacza się również, czy runda jest astrologiczna, czy produkcyjna.

Na początku swojej tury każdy gracz może odświeżyć karty na ręce, odrzucając dowolną ich liczbę na stos kart odrzuconych i dobierając nowe do aktualnego limitu. Limit ten jest wskazany na torze poziomu na planszy bohatera.

Następnie gracz może wykonywać następujące rodzaje akcji:

  • Akcje miejskie: Każdy gracz może w ciągu rundy wykonać trzy akcje miejskie – budowę w mieście, rekrutację (wzmacnianie) jednostek i zakup zaklęć. Użycie tych akcji oznacza się, odwracając odpowiednie żetony na planszy miasta (na początku każdej rundy żetony te wracają na stronę niewykorzystaną). Akcje te gracz może wykonywać w dowolnym momencie, również poza swoją turą, ale nie podczas walki.
  • Akcje ruchu: W swojej turze możesz poruszyć bohatera tyle razy, ile chcesz, dopóki masz wystarczająco punktów ruchu (punkty ruchu odnawiają się na początku każdej tury). Możesz w ten sposób przenieść bohatera na sąsiednie pole, kontynuować walkę, odwrócić niezbadany kafel mapy lub dołożyć nowy.
  • Akcje morale: Jeśli posiadasz żeton pozytywnego morale, możesz go w dowolnym momencie odrzucić, aby: dobrać jedną kartę ze swojej talii, odrzucić dowolną liczbę kart z ręki i dobrać tyle samo, lub przerzucić kość.

Koniec gry:
Warunki zakończenia i zwycięstwa w grze są różne dla każdego scenariusza. Najczęściej jednak polegają na pokonaniu wrogich frakcji (przejęciu kontroli nad ich polami). Jeśli jakiś gracz przez trzy rundy nie posiada osady ani miasta, lub jeśli jego bohater zostanie pokonany i nie ma bazy, przegrywa grę.


Rozszerzenia (DLC)


Nowe frakcje nie tylko dostarczą dodatkowych figurek, kart i kafli mapy, ale także umożliwią grę w cztery osoby.


Forteca
Rozszerzenie dodaje frakcję Fortecy, z którą traficie na bagniste tereny. Główną rolę odgrywają tu jaszczuroludzie, bazyliszki i oczywiście hydry. Zaletą tej frakcji jest wytrzymałość i nieustępliwość. Jej bohaterowie doskonale sprawdzają się w strategiach obronnych, co pozwala kontrolować pole bitwy i stopniowo osłabiać przeciwników.



Bastion
Frakcja ta zabierze was do świata głębokich lasów, prastarych gajów i magicznej przyrody. W rolach głównych występują tu druidzi, elfy, jednorożce i smoki. Są to jednostki skupione na szybkości, precyzji i wykorzystaniu magii. Frakcja Bastionu jest znana ze swoich zrównoważonych zdolności i silnego związku z siłami natury, co pozwala na efektywną obronę i atak z taktyczną precyzją.



Inferno
Frakcja Inferno zabierze was do krain pełnych ognia, siarki i demonicznych sfer. W rolach głównych występują tu demony, ifryty, cerbery i diabły. Frakcja skupia się na niszczycielskiej magii, destrukcyjnych siłach podziemi i agresywnym stylu gry. Dzięki potężnym zaklęciom i eksplozywnym jednostkom, Inferno jest idealne dla graczy, którzy chcą szybko atakować, destabilizować przeciwnika i wykorzystywać chaos na polu bitwy na swoją korzyść.





Figurki frakcji podstawowych
Szczegółowo wykonane miniatury dla frakcji Zamek, Nekropolia i Loch z Zestawu Podstawowego. Idealne dla fanów, którzy chcą uzupełnić swoje ulubione frakcje plastikowymi modelami i wzbogacić wizualne doznania z gry.



Pole Bitwy
Nowe rozszerzenie, które dodaje wariant planszy bitewnej, gdzie w pełni wykorzystasz swoje figurki frakcyjne. Większa mapa, heksagonalne pola i nowe mechaniki wzbogacą Twoje doznania z gry.