Riftbound: League of Legends TCG – karciana nowość od Riot Games
Kolekcjonerskie gry karciane przeżywają w ostatnich latach ogromny renesans, a Riot Games, twórcy hitowego League of Legends, postanowili wejść do tego świata z własną nowością TCG. Nazywa się Riftbound: League of Legends TCG i już po pierwszych zapowiedziach obiecuje mieszankę strategicznej głębi, znanych championów i nowej tożsamości wizualnej. W tym artykule pokażemy, jak grać, przedstawimy pierwowzór z gier wideo, pierwszy set Origins, ujawnione komponenty oraz to, kiedy i gdzie gra się pojawi. A co najważniejsze – gdzie będzie można ją kupić.
Na wstępie warto zaznaczyć, że Riftbound nie ma nic wspólnego z grą Legends of Runeterra, która powstała w 2020 roku.
Pierwowzór z gry wideo: League of Legends
Riftbound czerpie z jednego z największych tytułów w historii gier – League of Legends. Ta gra MOBA od Riot Games od swojej premiery w 2009 roku zdobyła miliony graczy na całym świecie. LoL jest znany nie tylko ze swojego ducha rywalizacji i regularnych turniejów e-sportowych, ale przede wszystkim z bogatego świata Runeterry, zamieszkiwanego przez dziesiątki grywalnych postaci – tzw. championów. Każdy champion ma swoją historię, osobowość i styl gry. I to właśnie te postacie i światy stały się podstawą dla Riftbound.

Do popularyzacji uniwersum Runeterry znacząco przyczynił się także wielokrotnie nagradzany serial animowany Arcane, który miał premierę na Netflixie w 2021 roku. Serial koncentruje się na relacji między postaciami Vi i Jinx, dwiema siostrami z różnych warstw społecznych miast Piltover i Zaun. Arcane wyróżnia się unikalnym stylem wizualnym, świetnym soundtrackiem i emocjonalnie mocną fabułą, która przyciągnęła nawet widzów, którzy nigdy nie grali w League of Legends. Sukces Arcane potwierdził, że świat LoLa ma ogromny potencjał narracyjny, który może funkcjonować w różnych mediach – a Riftbound ewidentnie stara się to wykorzystać, przenosząc do formy karcianej silne postacie i lore znane również z ekranu.
Pierwszy set - Origins
Pierwszy set Riftbound nosi nazwę Origins i będzie zawierał około 300 kart kolekcjonerskich. Gracze mogą spodziewać się kart znanych championów, takich jak Jhin, Jinx, Lux czy Yasuo. Każdy z nich wnosi inny styl gry, koncepcję wizualną i oczywiście strategię. Wszystkie zapowiedziane produkty znajdziecie w przedsprzedaży na Xzone (ale liczba sztuk szybko znika).
Na rynku pojawi się cała gama produktów, skierowanych zarówno do kolekcjonerów, jak i graczy, którzy chcą od razu rzucić się w wir akcji:
- Booster – klasyczny pakiet dodatkowy z 14 kartami. W boosterach znajdziecie mieszankę kart zwykłych, rzadkich i potencjalnie także foil. Boostery są idealne do kolekcjonowania, ulepszania talii lub do grania w formatach takich jak draft czy sealed deck.
- Booster box – zawiera 24 boostery. Jest przeznaczony dla tych, którzy chcą zacząć z większym zapasem kart lub otworzyć z przyjaciółmi cały box i zbudować talie prosto z nowego poolu. Bardziej opłacalny niż kupowanie boosterów pojedynczo i zazwyczaj przyciąga kolekcjonerów polujących na konkretnych championów.
- Starter decki (Champion Decks) – gotowe, 56-kartowe talie skupione na konkretnych championach, są idealnym startem Twojej przygody w Riftbound. W pierwszym secie pojawią się trzy warianty:
- Proving Grounds Box Set – zestaw premium dla 2 do 4 graczy. Zawiera cztery gotowe talie frakcyjne, maty do gry, żetony, zasady i inne niezbędne akcesoria do natychmiastowej gry. Świetny sposób, aby zapoznać się z Riftbound w parze lub z przyjaciółmi, bez konieczności budowania własnych talii od zera.

Jak zacząć z Riftbound TCG?
Jak już wspomnieliśmy, najlepiej zacząć od zestawu Proving Grounds lub od Starter Champion Decks.
Jeśli kusi Cię, aby od razu zacząć budować własną talię, musisz wybrać Champion Legend, która określa, z jakich kolorów możesz budować swój deck. Potrzebujesz głównej talii (main deck) z co najmniej 40 kartami (zawierającej wybranego Championa, jednostki, wyposażenie i czary), talii Run w odpowiednim kolorze (12 kart) oraz Battlefield. Żadna karta o tej samej nazwie nie może występować w talii w więcej niż trzech kopiach.
Kolory kart w Riftbound TCG
Większość kart ma jeden lub więcej Domen (Domain), czyli kolorów. Każda ma unikalny symbol i często odzwierciedla styl gry. Domeny określają, z jakich kart możesz budować talię i mogą być potrzebne do użycia niektórych zdolności.
- Gniew (Fury) – związany z kolorem czerwonym i symbolem koła z trzema wypustkami.
- Spokój (Calm) – związany z kolorem zielonym i symbolem przypominającym liść.
- Ciało (Body) – związane z kolorem pomarańczowym i symbolem diamentu.
- Umysł (Mind) – związany z kolorem niebieskim i symbolem przypominającym słońce i księżyc.
- Porządek (Order) – związany z kolorem żółtym i symbolem skrzydeł.
- Chaos – związany z kolorem fioletowym i symbolem sześciokąta z wirującą energią w środku.

Anatomia karty
Karta składa się z kilku części. Poniżej znajduje się opis prostej karty typu Unit. Inne karty mogą mieć dodatkowe elementy lub niektórych może im brakować. Na początek jednak to wystarczy.
- Koszt w Runach
- Domena (kolor)
- Słowa kluczowe
- Nazwa karty
- Tekst karty, zdolności
- Numer i nazwa edycji
- Might (siła i życie jednostki)
- Ilustracja
- Flavour text

Opis pola gry
Pole gry w Riftbound TCG jest podzielone na dziesięć części.
- Licznik punktów zwycięstwa (może to być kostka lub żetony)
- Miejsce na Battlefield (miejsce, gdzie możesz przesuwać permanenty)
- Baza (miejsce, gdzie możesz zagrywać permanenty)
- Wygnanie (banishment, miejsce na odkładanie kart na wygnaniu)
- Talia run (12 kart)
- Strefa run
- Miejsce na kartę Champion Legend (nigdy stąd nie odchodzi)
- Miejsce na wybranego Championa (może być stąd zagrany na Battlefield)
- Talia do dobierania (main deck, stąd dobierasz karty)
- Stos kart odrzuconych (trash)
Typy kart
Riftbound TCG dzieli karty na permanenty i niepermanenty. Runy, Champion Legend i Battlefield nie należą do żadnej z tych kategorii.
Permanenty:
- Unit – jednostki, które mogą poruszać się między Battlefieldami a Twoją bazą, walczyć z innymi i przejmować kontrolę nad Battlefieldami. Wchodzą do gry exhausted (wyjaśnienie niżej).
- Gear – ulepszenia, które mogą np. dodawać Might jednostkom, dostarczać energię i moc z Run...
Niepermanenty:
- Spells – czary, które mają natychmiastowy efekt. Po jego rozpatrzeniu karta trafia na trash.
Inne:
- Runes – użycie ich daje energię i moc do zagrywania kart i używania zdolności.
- Champion Legend – określa Domeny Twojej talii i ma zwykle jakąś specjalną zdolność.
- Battlefield – każdy gracz przynosi na grę 3, z których jedno jest wybierane. Daje ono jednostkom na tym polu bonusy lub kary.
Formaty gry
- Duel – dla 2 graczy. 1v1, 2 Battlefieldy (każdy gracz wybiera losowo jeden ze swoich trzech), gra do 8 punktów zwycięstwa, Bo1 (Best of 1). Gracz zaczynający jako drugi otrzymuje dodatkową Runę.
- Match – jak Duel, ale w wariancie turniejowym. Gracze wybierają Battlefieldy ze swoich trzech, a raz użytego nie mogą wybrać ponownie. Gra się Bo3 (Best of 3 - do 2 wygranych).
- War – dla 4 graczy, każdy na każdego. 3 Battlefieldy (każdy gracz, oprócz rozpoczynającego, wybiera losowo jeden ze swoich trzech battlefieldów, które pozostaną w grze), gra do 8 punktów zwycięstwa, Bo1. Ostatni gracz zaczyna z dodatkową Runą.
- Magma Chamber – dla 4 graczy. 2v2, gra drużynowa. 3 Battlefieldy (podobnie jak w War), gra do 11 punktów zwycięstwa, Bo1. Gracze z przeciwnych drużyn grają na zmianę. Zasady jak w War.
Jak grać w Riftbound TCG?
Cel i podstawowe zasady gry
Celem gry jest zdobycie określonej liczby punktów zwycięstwa, zależnej od formatu. Zdobywasz je za kontrolowanie Battlefieldów.
Ważnym elementem gry jest exhaustowanie. Karta exhausted jest obracana w prawo o 90°. Exhaustujesz np. Runy, aby wygenerować energię i moc, a także jednostki, wyposażenie i inne karty. W fazie przebudzenia lub dzięki efektowi z karty, można przywrócić kartę do stanu ready (obracając ją z powrotem).
Gra podczas zagrywania czarów (spells) używa tzw. chain (łańcucha, podobnego do stack w MTG) do rozpatrywania czarów i zdolności – ostatnio dodany efekt jest rozpatrywany jako pierwszy (Last In, First Out). Poza tym ważne jest, aby pamiętać, że przeciwnik lub inni gracze mogą w Twojej turze reagować na to, co zagrywasz. Zawsze dobrze jest po zagraniu karty poczekać na reakcję innych. Na chain można zagrywać tylko czary z odpowiednim timingiem (najczęściej karty typu reaction).
Na koniec, ważne jest, aby pamiętać o złotej zasadzie: tekst na karcie ma pierwszeństwo przed podstawowymi zasadami i może je w ten sposób omijać i modyfikować.
Przebieg tury gracza
- Początek tury (Start of Turn)
- Faza Przebudzenia (Awaken phase) – wszystkie karty w grze należące do gracza stają się ready.
- Faza Początkowa (Beginning phase) – efekty na początku tury i punktacja za kontrolowane obszary.
- Faza Channel (Channel phase) – gracz dodaje 2 Runy do swojej strefy Run.
- Faza Dobierania (Draw phase) – gracz dobiera jedną kartę.
- Faza Akcji (Action phase) – gracz może tu zagrywać karty, przesuwać jednostki itp.
- Walka (Combat) – następuje, gdy dwie lub więcej jednostek przeciwników spotka się na jednym Battlefieldzie. Rozpoczyna się tzw. showdown, który kończy się na końcu walki. Określa się, kto jest atakującym, a kto obrońcą (ten, kto był na Battlefieldzie wcześniej, jest obrońcą) i rozpoczyna się walka. Sumuje się Might jednostek broniących i atakujących, a zaczynając od atakującego, rozdziela się obrażenia między jednostki broniące. To samo następnie robi obrońca. Na koniec jednostki, którym zadano obrażenia równe lub wyższe ich Might, giną i są odkładane na stos kart odrzuconych. Kto wygra walkę, ten kontroluje obszar i w następnej turze zdobywa punkty za ten Battlefield.
- Faza Końca Tury (End of turn phase)
- Krok Końcowy (Ending step) – uruchamiają się efekty gry (Game effects).
- Krok Wygaśnięcia (Expiration step) – wszystkie efekty "do końca tury" kończą się.
- Krok Sprzątania (Cleanup step) – wszystkie jednostki, które mają na sobie więcej obrażeń niż ich Might, giną i są odrzucane na stos kart odrzuconych; kończą się efekty "while", "as long as" itp. (dzieje się to zawsze po zakończeniu ruchu, showdownu, combatu i chainu).
Potem gra przeciwnik... Gracze zmieniają się w ten sposób, dopóki jeden z nich nie zdobędzie wymaganej liczby punktów zwycięstwa.

Kiedy i gdzie gra zostanie wydana?
Riftbound ukaże się latem 2025 roku w Chinach. Jeszcze przed końcem roku ma pojawić się także w kilku krajach europejskich (w tym w Polsce), a reszta świata poczeka do 2026 roku. Dokładne daty ani informacje o lokalizacjach nie zostały jeszcze podane, ale Riot potwierdził, że gra będzie globalna.
Project K – droga od krytyki do entuzjazmu
Być może słyszałeś o Project K – tak brzmiała pierwotna nazwa robocza tej gry karcianej. Przy pierwszym ujawnieniu projekt spotkał się z silną falą krytyki, głównie z powodu podobieństwa do innych gier TCG i niejasnej wizji. Karty i ich design były prymitywne i nie miały "duszy". Riot jednak zareagował na feedback: zmienił oprawę wizualną, przeprojektował zasady i mocniej wkomponował lore Runeterry. Właśnie ta otwartość na opinie fanów wywołała nowy entuzjazm i pozytywne oczekiwania.
Gdzie mogę kupić produkty?
Wszystkie produkty Riftbound TCG będą dostępne na Xzone. Gdy tylko zostaną ogłoszone oficjalne terminy wydania i ceny, znajdziesz u nas preordery, pełen asortyment i oczywiście dodatki, playmaty oraz edycje kolekcjonerskie.

Zakończenie
Riftbound ma szansę stać się nie tylko perełką kolekcjonerską, ale także silnym graczem na scenie TCG. Dzięki powiązaniu z League of Legends, przemyślanemu designowi i reakcji na uwagi fanów, jest to projekt, który zdecydowanie zasługuje na uwagę. Będziemy stopniowo aktualizować ten artykuł lub przynosić nowe wieści o Riftbound, więc śledź nas – aby nic Ci nie umknęło.