Czym jest Lorcana TCG?

Disney Lorcana Trading Card Game, w skrócie Lorcana TCG, to kolekcjonerska gra karciana od firmy Ravensburger, która powstała w 2023 roku (w Polsce wydana w 2024 roku) we współpracy z Disneyem. Gracze wcielają się w potężnych Illumineers (Iluminatorów), którzy za pomocą magicznego atramentu przywołują znane postacie i przedmioty Disneya, zwane glimmers (błyski). Celem gry jest zdobycie 20 punktów fabuły (lore counters) lub wygrana przez uniemożliwienie przeciwnikowi dobrania kolejnej karty z jego talii.

Lorcana szybko zyskuje popularność dzięki połączeniu ikonicznych postaci Disneya ze strategiczną, ale przystępną rozgrywką. Jest odpowiednia zarówno dla fanów Disneya, jak i dla nowych oraz doświadczonych graczy gier karcianych. W tym artykule przyjrzymy się, jak zacząć z Lorcaną, jakie są zasady i gdzie można w nią zagrać.

A jeśli jesteś nowy w grach karcianych – TCG oznacza Trading Card Game, czyli kolekcjonerską grę karcianą, w której każdy buduje własną talię z różnych kart, które może zbierać, wymieniać i łączyć zgodnie ze swoją strategią.


Jak zacząć z Lorcana TCG?

Na początek warto sięgnąć po gotowe talie (pre-constructed deck). Polecamy zacząć od tzw. Starter Decków, oficjalnie nazywanych single-player deck. Te talie są gotowe do natychmiastowej gry i idealne do nauki podstaw. Jeśli chcesz zacząć z przyjacielem, polecamy kupić od razu dwie. Talie te są zbudowane tak, aby były zbalansowane pod względem siły. W naszym sklepie Xzone.pl znajdziesz nie tylko te produkty, ale także pojedyncze boostery, pudełka kolekcjonerskie, maty do gry, koszulki na karty i inne akcesoria.




Wymiana i kolekcjonowanie
Ponieważ jest to gra kolekcjonerska, powszechna jest wymiana kart między graczami. Polecamy śledzić ich ceny np. na platformie Cardmarket, aby mieć przegląd wartości poszczególnych kart. Uważaj jednak na języki, w których karty są wydrukowane. W grze nie ma to znaczenia. Lorcana nie ma ograniczeń ani zasad dotyczących języka, w jakim musi być wydrukowana karta. Jednak niektóre karty mogą być droższe, na przykład w popularnej wersji angielskiej.


Kolory kart (Inks)
W Lorcanie istnieje sześć kolorów, nazywanych atramentami (inks): Amber, Amethyst, Emerald, Ruby, Sapphire i Steel. Każdy kolor ma swój własny styl gry i specjalizację – na przykład Amber wspiera pracę zespołową i leczenie, podczas gdy Ruby stawia na szybkość i agresję.



Budowa talii
Każdy gracz może zbudować własną talię (deck), która składa się z co najmniej 60 kart. Nie ma ograniczonej liczby kart, o ile gracz jest w stanie samodzielnie przetasować talię, nie opóźniając gry. Każdą kartę (o tej samej nazwie) można mieć w talii maksymalnie cztery razy. Więc jeśli mam na przykład kartę Stitcha (Stitch - New Dog), mogę ją mieć w talii maksymalnie cztery razy. Uważaj jednak na pełną nazwę karty. Mimo że w głównej części tekstu na kilku różnych kartach może być napisane Stitch, ważne jest, aby czytać również podtytuł - New Dog, Carefree Surfer, Rock Star, Little Rocket. W talii można mieć do czterech kopii każdej karty z tym różnym podtytułem. Dla każdej talii musisz wybrać dwa kolory atramentu, z których budujesz swoją talię, i możesz w niej używać tylko kart z tych dwóch atramentów.

Każda talia jest inna, a stosunek kart może się zmieniać w zależności od tego, jak grasz. Często jednak w talii ma się około 50 kart, które można zamienić w atrament (inkable) i 10 kart, których nie można zamienić w atrament (non-inkable - najlepiej jak najmniej). Ogólnie w talii masz karty różnych kolorów, czyli atramentów w proporcji mniej więcej pięćdziesiąt na pięćdziesiąt. Jeśli chodzi o typy kart w talii, które za chwilę omówimy, często większość stanowią karty Postaci (Character), które są uzupełnione kartami Akcji (Action), Przedmiotów (Item) lub Lokacji (Location).


Formaty
Disney Lorcana TCG ma dwa główne typy formatów:

Constructed – najczęściej rozgrywany format. Talia musi mieć co najmniej 60 kart i może zawierać maksymalnie dwa kolory atramentu (np. Amber i Amethyst, ale już nie Emerald dodatkowo). Format ten jest używany na dużych turniejach i występuje w nim rotacja kart (rotacja kart oznacza, że niektóre starsze edycje po pewnym czasie nie mogą być już używane).
Limited – gracze budują talię na miejscu z określonych produktów. Talia musi mieć co najmniej 40 kart, ale nie jest ograniczona do dwóch kolorów atramentu i można mieć dowolną liczbę kopii jednej karty. Limited ma kilka podformatów:

  • Sealed – każdy gracz otrzymuje określoną liczbę boosterów i buduje talię tylko z tych kart (typowy dla wydarzeń prerelease).
  • Draft – gracze dzielą się na mniejsze grupy (pody) i na zmianę wybierają karty z boosterów, z których następnie składają talię.
  • i inne...

Opis karty

1. Cost (Koszt)
- Ile atramentu (Ink) trzeba zapłacić, aby zagrać kartę
2. Inkwell Icon (Ikona kałamarza)
- Sześciokąt wokół kosztu atramentu oznacza, że karta może być użyta w kałamarzu gracza (Inkwell)
3. Name (Nazwa)
- Nazwa i podtytuł karty
4. Classification (Klasyfikacja)
- Może korespondować z efektami niektórych kart
5. Ink (Atrament)
- Oznaczenie koloru, do którego atramentu należy karta
6. Abilities and Effects (Zdolności i efekty)
- Opis karty zawierający jej zdolności i efekty
7. Character Stats (Statystyki postaci)
- Siła i obrona karty wraz ze wskaźnikiem wartości fabuły (Lore), którą gracz zdobywa, wysyłając kartę na zadanie (Quest)


Typy kart w Lorcana TCG
W grze występują 4 typy kart, przejdźmy przez nie.

1. Character (Postać)
Główną mechaniką, za pomocą której osiągniesz zwycięstwo i jednocześnie uniemożliwisz je przeciwnikowi, są właśnie karty postaci. Każdy bohater jest wyposażony w statystyki określające jego siłę i obronę, a także pasywne i aktywne zdolności. W trakcie gry masz możliwość wysyłania postaci na zadania (questy), aby zdobyć punkty fabuły (lore counters), które są potrzebne do zwycięstwa.


2. Item (Przedmiot)
Karty, które po zagraniu pozostają w grze. Do ich aktywacji zawsze trzeba spełnić określone wymagania – może to być zwykłe odwrócenie karty (exert), zapłacenie atramentu lub zniszczenie samego przedmiotu.


3. Location (Lokacja)
Zagrywa się je podobnie jak karty Przedmiotów i Postaci, z tą różnicą, że do lokacji można przenieść bohaterów za koszt podany na karcie. Karty te zbierają pasywnie punkty fabuły i mogą mieć dodatkowe efekty przy zagraniu lub gdy przenosisz swoich bohaterów między lokacjami.


4. Action (Akcja)
Ostatnim typem kart są akcje - karty z natychmiastowym efektem, które po zagraniu opuszczają grę. Mają zdolność wzmacniania gracza, niszczenia kart przeciwnika, ochrony kart i wiele innych.


4.1. Action - Song (Piosenka)
Specjalna wersja kart Akcji. Działają identycznie, z jednym wyjątkiem – mogą być zagrane za alternatywny koszt atramentu dzięki bohaterom-śpiewakom. Śpiewacy i śpiewaczki mogą bowiem za ich odwrócenie (exert) zagrać kartę za darmo.


Jak grać w Lorcana TCG?

Teraz, gdy przeszliśmy przez podstawy, zobaczmy, jak właściwie gra się w Lorcanę!

Celem gry jest pokonanie przeciwnika poprzez zdobycie jako pierwszy 20 punktów fabuły.

Każdy gracz zaczyna z własną przetasowaną talią i wskaźnikiem Lore ustawionym na 0. Obaj gracze dobierają siedem kart. Jeśli nie podoba im się początkowa ręka, mogą wymienić dowolną liczbę kart – wymienione karty wtasowują z powrotem do talii i dobierają tyle samo nowych (tzw. mulligan). O tym, kto zaczyna, decyduje rzut kostką.

Gracz, który zaczyna, pomija pierwsze dobranie karty na początku swojej pierwszej tury.

Co możesz (lub musisz) robić w swojej turze?
Każda twoja tura jest podzielona na dwie części: fazę początkową i fazę główną.
Faza początkowa:

  • READY (Przygotowanie) – Wszystkie twoje wyczerpane (exerted) karty przygotowujesz z powrotem do pozycji pionowej.
  • SET (Ustawienie) – Aktywujesz efekty kart, które mają zadziałać na początku tury.
  • DRAW (Dobranie) – Dobierz jedną kartę z talii (pierwszy gracz w pierwszej turze pomija ten krok).

Faza główna: Tutaj odbywa się większość akcji. W dowolnej kolejności możesz:

  • Dodać jedną kartę do kałamarza (Inkwell) – musisz pokazać przeciwnikowi, że ma wokół swojego kosztu ikonę kałamarza.
  • Zagrać dowolne karty z ręki:
    • Characters (Postacie) – po zapłaceniu kosztu atramentu wykładasz je na stół. Nie mogą wyruszać na zadania, atakować ani śpiewać piosenek w tej samej turze, w której zostały zagrane.
    • Items (Przedmioty) – po zapłaceniu możesz ich od razu używać.
    • Locations (Lokacje) - zagrywasz podobnie jak postacie.
    • Actions i Songs (Akcje i Piosenki) – zagrywasz je natychmiast, a następnie odrzucasz.
  • Użyć zdolności kart, jeśli są dostępne.
  • Wyczerpać postać i wysłać ją na zadanie, aby zdobyć punkty fabuły (Lore) zgodnie z jej wartością.
  • Wyczerpać postać i zaatakować wyczerpaną postać przeciwnika (Challenge). Obie postacie zadają sobie obrażenia równe swojej sile (Strength), a jeśli postać zbierze wystarczająco dużo obrażeń, aby jej wartość siły woli (Willpower) spadła do zera lub mniej, zostaje usunięta (banished) z gry.

Po zakończeniu wszystkich swoich akcji przekazujesz turę przeciwnikowi. Gra nie ma ograniczonej liczby tur i toczy się, dopóki jeden z graczy nie wygra.

Jak wygrać w Lorcana TCG:
Jako pierwszy zbierzesz 20 punktów fabuły.

Kiedy przegrywasz:
Jeśli masz dobrać kartę, ale twoja talia jest pusta, natychmiast przegrywasz.
Uwaga – samo opróżnienie talii nie powoduje przegranej. Jeśli dobierzesz ostatnią kartę, wciąż masz szansę wygrać. Przegrywasz dopiero w momencie, gdy powinieneś dobrać kartę na początku tury, a nie masz z czego.