Gra karciana Gwint, która ukaże się na jesieni, jest z pewnością bliska wszystkim miłośnikom gry Wiedźmin 3: Dziki Gon. I chociaż mocno trzyma się swojego growego pierwowzoru, projektanci postanowili dodać do niej możliwość gry w pojedynkę. O tym, jak powstawał ten tryb i co było najważniejsze dla projektanta Martina Montreuila, przeczytacie w przetłumaczonym artykule od wydawnictwa No Loading poniżej.
Czy mógłbyś opisać, jak podchodziliście do przeniesienia cyfrowej wersji Gwinta do postaci fizycznej gry karcianej dla jednego gracza?
Martin: Było dla nas niezwykle ważne, aby stworzyć jak najbardziej autentyczne doświadczenie dla graczy, którzy pokochali Gwinta w grze Wiedźmin 3: Dziki Gon. Na szczęście Gwint już w grze został zaprojektowany jako pełnoprawna gra karciana, a w dodatku taka, w którą gra się samemu przeciwko komputerowi. Zaprojektowanie trybu solo dla wersji stołowej nie wymagało więc fundamentalnych zmian – wystarczyło jedynie dostosować niektóre elementy, aby działały bez komputera i bez drugiego gracza.
Jak decydowaliście, jakie modyfikacje zasad i systemu gry wprowadzić?
Martin: W dużej mierze metodą prób i błędów. W trybie solo chcieliśmy zminimalizować liczbę decyzji, które gracz podejmuje za przeciwnika, ale jednocześnie zachować grę jako zabawną i emocjonującą. Mając to na uwadze, usiadłem i zacząłem grać w Gwinta, zmieniając po kolei zasady i obserwując, jak wpływa to na dynamikę rozgrywki. Po porównaniu wszystkich możliwych skutków każdej karty, wybrałem takie modyfikacje, które pozwolą graczom solo doświadczyć wyzwania podobnego do klasycznej gry z przeciwnikiem.
Na przykład, jednym z kluczowych elementów Gwinta jest moment zaskoczenia, gdy przeciwnik odkrywa swój kolejny ruch. Tryb solo zachowuje ten element, ponieważ niektóre karty są odkrywane dopiero na końcu rundy – i tym samym mogą pokrzyżować twój plan (patrz wyjaśnienie zdolności i wariantów liderów).
Co najbardziej podoba Ci się w graniu w Gwinta w trybie solo?
Martin: Granie solo było dla mnie bramą ze świata gier wideo do gier planszowych, więc mam do tego sentyment. Co więcej, granie w pojedynkę ułatwia sprawę, ponieważ mogę zagrać, kiedy tylko mam na to czas i ochotę. Gwint ma stosunkowo prosty setup, więc mogę go szybko rozłożyć na stole i zacząć grać.
A co najważniejsze, w trybie solo gram we własnym tempie. Mogę się nie spieszyć, kiedy tylko chcę. Lubię analizować ruchy, rozważać wszystkie moje opcje i zastanawiać się, co zrobi przeciwnik, bez stresu, że go zatrzymuję. Nie muszę się do nikogo dostosowywać i mogę skupić się wyłącznie na strategii. To inny rodzaj wyzwania. Nie rywalizujesz tylko z innym graczem, ale próbujesz opanować samą grę.
Masz jakąś radę dla graczy, którym tryb solo wydaje się zbyt trudny?
Martin: Jeśli wydaje wam się trudny, to dobry znak! Oznacza to, że przy każdej partii macie szansę czegoś się nauczyć. Po każdej grze będziecie lepsi, a wasza strategia bardziej przemyślana. Gwint to także czasem kwestia szczęścia, więc nie poddawajcie się. Następnym razem może wam wpaść lepsza ręka i wygracie. Partia Gwinta jest ponadto stosunkowo szybka, więc możecie grać w kółko i stopniowo zauważać, że stosunek waszych przegranych do wygranych się poprawia.
Co Twoim zdaniem czyni Gwinta tak wyjątkową grą?
Martin: Ostatnio często widzimy, jak tworzy się gry planszowe na podstawie gier wideo i na odwrót. Wiedźmin 3: Dziki Gon nie jest wyjątkiem. Myślę, że Gwint jest w stanie obronić się jako samodzielna gra, ponieważ doskonale oddaje ducha świata Wiedźmina. Jeśli lubicie ten świat, prawdopodobnie pokochacie również Gwinta.
Poza tym Gwint tak łatwo się nie nudzi. Dzięki różnym frakcjom z własnymi stylami i zdolnościami gra jest asymetryczna, a każda partia jest inna. Wszystko zależy od tego, jaką frakcją grasz i przeciwko komu. A kiedy lubimy jakąś grę, chcemy stawać się w niej coraz lepsi. Gwint to rozumie i za każdym razem oferuje nowe wyzwania, które motywują graczy do wielokrotnego powracania do gry.
Przetłumaczono z artykułu online: PEREZ, Arnaud. Designing Gwent Solo: An Interview with Martin Montreuil. Online. Dostępne na:
https://www.noloadinggames.com/blogs/news/designing-gwent-solo-mode?_kx=pJdLbQpMol5n1xf2cj9gKQiRtO1SSHwjj3tHqhgyxdA.Rp4e59[cyt. 2025-04-17].