Świat Warhammera 40,000 jest mroczny, epicki i pełen starć, heroicznych czynów oraz brutalnej walki. W tym artykule przyjrzymy się bliżej, czym właściwie jest Warhammer 40K, jak zacząć przygodę z tym hobby, czego będziesz potrzebować na start i jak rozegrać swoją pierwszą grę. Niezależnie od tego, czy pociąga Cię składanie i malowanie figurek, czy zacięte bitwy na planszy, masz na co czekać!


„In the grim darkness of the far future, there is only war.”


Czym jest Warhammer 40,000?


Warhammer 40,000 (znany również jako 40K) to najsłynniejsza na świecie gra bitewna. Gracze budują i malują swoje armie z plastikowych figurek, które następnie wystawiają przeciwko sobie w taktycznych bitwach na planszy do gry. Walki toczą się według określonych zasad, ale kreatywność graczy nie zna granic – zarówno w kwestii tworzenia armii i taktyki, jak i jej wyglądu.

W tym uniwersum ludzkość stawia czoła atakom obcych cywilizacji, sił demonicznych i wewnętrznej zdradzie. Wszystkie frakcje mają unikalny wygląd, styl gry i filozofię, dzięki czemu każdy gracz może znaleźć armię, która mu odpowiada – czy to pod względem zasad, estetyki, czy historii.

Poniżej znajdziesz przegląd wszystkich aktualnie grywalnych frakcji, podzielonych na trzy główne kategorie:


Imperium

Ludzkość zjednoczona pod rządami Imperatora. Armie Imperium są zróżnicowane – od zakonnic bitewnych, przez genetycznie modyfikowanych superżołnierzy, aż po potężne machiny wojenne.

  • Adeptus Astartes (Space Marines) – genetycznie ulepszeni superżołnierze.
  • Adepta Sororitas – fanatyczne siostry bitewne, obrończynie wiary i czystości Imperium.
  • Adeptus Custodes – osobista straż Imperatora, niemal niezwyciężeni złoci wojownicy.
  • Adeptus Mechanicus – techno-kapłani z Marsa, łączący wiarę z technologią.
  • Astra Militarum – armia inspirowana okopami i sprzętem z czasów I wojny światowej.
  • Imperialni Agenci – wybór specjalnych jednostek podlegających imperialnej Inkwizycji.
  • Imperialni Rycerze – rody rycerskie w gigantycznych maszynach kroczących, broniące Imperium.


Chaos

Zdeprawowane odbicie Imperium – legiony upadłych, zepsutych i demonicznych sił, które służą bóstwom Osnowy (Warp).

  • Demony Chaosu – demoniczne manifestacje chaosu, przybywające prosto z Osnowy.
  • Rycerze Chaosu – zdradzieckie rody rycerskie, walczące dla chaosu w gigantycznych maszynach.
  • Kosmiczni Marines Chaosu – niegdyś lojalni marines, teraz zdrajcy czczący mrocznych bogów.
  • Legiony Tytanów Chaosu – gigantyczne, pradawne i śmiercionośne machiny wojenne legionów chaosu.
  • Gwardia Śmierci (Death Guard) – wyznawcy boga chorób Nurgle'a, niezwykle wytrzymali i cuchnący.
  • Dzieci Imperatora (Emperor's Children) - czempioni Slaanesha, opętani doskonałością, rozkoszą i walką.
  • Tysiąc Synów (Thousand Sons) – czarujący marines, słudzy Tzeentcha i mistrzowie mocy psychicznych.
  • Pożeracze Światów (World Eaters) – brutalni wojownicy opętani żądzą krwi, oddani Khorne'owi.


Xenos

Obce cywilizacje – niektóre starożytne, inne zaawansowane technologicznie lub stworzone przez naturę do zabijania.

  • Aeldari – potomkowie dawnej cywilizacji, elitarne i szybkie armie z mocami psychicznymi.
  • Drukhari – zdeprawowani Aeldari, którzy dla przyjemności polują, torturują i zniewalają swoje ofiary.
  • Kulty Genokradów (Genestealer Cults) – ludzkie sekty zainfekowane przez Tyranidów, przygotowujące planetę na inwazję.
  • Ligi Votann (Leagues of Votann) – „kosmiczne krasnoludy”, silne, wytrzymałe i zaawansowane technologicznie.
  • Nekroni – starożytne istoty z metalu, które budzą się z grobowców w całej galaktyce.
  • Orkowie – zielona, chaotyczna i brutalna rasa, kochająca bitkę, hałas i WAAAAAAAAGH!
  • Imperium T'au – zaawansowana technologicznie rasa kładąca nacisk na walkę dystansową i współpracę.
  • Tyranidzi – niekończące się roje pozaziemskich drapieżników, które pożerają wszystko, co żyje na planetach.


Jak zacząć z Warhammerem 40,000?


Jeśli dopiero zaczynasz z Warhammerem, najlepiej jest robić to krok po kroku:


1. Zdobądź podstawowe wyposażenie

Na początek będziesz potrzebować: (sprawdź naszą ofertę akcesoriów modelarskich)

  • cążki do wycinania części z wyprasek
  • klej do modeli plastikowych (polecamy kleje Citadel)
  • pilnik lub nożyk modelarski do oczyszczenia łączeń i resztek plastiku
  • pędzle i farby, którymi ożywisz swoje figurki
  • miarka lub linijka do mierzenia odległości
  • kości do gry, będziesz nimi testować ruch, trafienia czy wytrzymałość pancerza

2. Wybierz swój pierwszy zestaw

Jesteś początkujący? A może już wiesz, jaką armią chcesz grać, czy wolisz przetestować malowanie na mniejszym zestawie?

  • Starter Sety – idealne dla zupełnie początkujących, niektóre zawierają także farby i pędzle.
  • Combat Patrol – zestaw z kilkoma jednostkami, idealny do gry w formacie o tej samej nazwie.
  • Battleforce – zwane też Army Set. Zawiera wiele jednostek, co czyni go idealnym początkiem armii.


3. Pomaluj swoją armię

Najpierw należy pokryć plastikowe figurki podkładem (farbą podkładową, najlepiej w sprayu), aby kolejne warstwy farby dobrze się trzymały. Wszystkie farby na Xzone znajdziesz tutaj.

Następnie przychodzi czas na malowanie – oto dwie główne metody polecane przez Games Workshop:

  • Metoda klasyczna – użyj farb Base, następnie Shade (do tworzenia cieni), a potem ewentualnie Layer, aby podkreślić detale i rozjaśnienia. Na koniec wykończ detale i podstawki figurek, np. farbami Technical.
  • Metoda kontrastowa – szybszy styl, w którym model malujesz farbą Contrast, ewentualnie uzupełniając detale farbami Layer. Na koniec, podobnie jak wcześniej, wykańczasz podstawkę farbami Technical.

Sami wiemy, że malowanie może zająć setki godzin, zwłaszcza przy dużej armii. Dlatego, jeśli nie możesz doczekać się gry, nie krępuj się zabrać na stół tylko sklejonych żołnierzyków i grać „szarą” armią. Chociaż gra z pomalowanymi figurkami jest wizualnie o wiele przyjemniejsza, nawet my przy nowej armii czasami nie możemy się doczekać i już dzień po zakupie wystawiamy ją na stół!


4. Wypróbuj swoją pierwszą grę

Gdy masz już złożone i pomalowane modele, czas na pierwszą bitwę. Polecamy zacząć od mniejszych starć.


Jeśli zamiast czytania wolisz formę wideo, przygotowaliśmy dla Ciebie materiał (film jest w j. czeskim, możesz włączyć napisy w Ustawieniach > Napisy > Polski). W skrócie wyjaśniamy w nim, jak zacząć z Warhammerem 40K, i wspominamy o innych grach z tego uniwersum – Kill Team oraz The Horus Heresy.



Jak grać w Warhammer 40,000


Na pierwszy rzut oka Warhammer 40,000 może wydawać się skomplikowany, ale po kilku grach przekonasz się, że podstawowe zasady są logiczne i przyjemne. Zanim przystąpisz do swojej pierwszej bitwy, polecamy pobrać oficjalne Core Rules – są one darmowe i dostępne w formacie PDF. W filmie, który obecnie przygotowujemy, wkrótce wyjaśnimy również, jak grać krok po kroku:

PDF do pobrania – Core Rules (ENG)

Warto zaznaczyć, że Warhammer nie jest typową grą planszową – stale się rozwija i zmienia. Oznacza to, że niektóre zasady w Core Rules mogą być modyfikowane. Wszystkie te zmiany w zasadach znajdziesz do pobrania za darmo.



Co warto wiedzieć przed rozpoczęciem gry?

Przed rozpoczęciem gry w Warhammer 40,000 musisz uzgodnić z przeciwnikiem, jak dużą bitwę będziecie toczyć. Najczęściej gra się armiami o wielkości 1000 punktów (Incursion - ok. 2 godziny), 2000 punktów (Strike Force - ok. 3 godziny) lub 3000 punktów (Onslaught - ok. 4 godziny). Na początek jednak polecamy mniejszą grę, na przykład na 500 punktów na mniejszej planszy. Pomoże Ci to zapamiętać podstawowe zasady i uniknąć sytuacji, w której pierwsza gra potrwa pięć lub więcej godzin. A czym właściwie są te punkty, o których wspomnieliśmy?

Punkty określają wartość jednostek w Twojej armii. Są formą balansowania gry między różnymi frakcjami. Możesz mieć na przykład jednostkę dziesięciu ludzkich żołnierzy z karabinami, która będzie kosztować 60 punktów, przeciwko jednostce pięciu Kosmicznych Marines, którzy, mimo że jest ich mniej, są znacznie silniejsi i dlatego będą kosztować na przykład 80 punktów. Aktualne wartości punktowe jednostek znajdziesz w aplikacji WH40K lub w Munitorum Field Manual.

Skoro mowa o jednostkach, należy wyjaśnić pojęcia jednostka i model, które są używane w prawie wszystkich zasadach Warhammera 40,000.

Jednostka składa się z jednego lub więcej modeli. Może więc zawierać jeden model czołgu lub na przykład 20 modeli tyranidzkich hormagauntów. Jeśli zasada odnosi się do jednostki, dotyczy ona wszystkich modeli w tej jednostce. Jeśli odnosi się do modelu, dotyczy tylko konkretnego modelu.



Do gry będziesz również potrzebować zasad dla swojej armii. Mogą one być w formie Kodeksu (książki z pełnymi zasadami armii, w tym datasheetami i historią) lub kart Datasheet (karty z podstawowymi zasadami i tylko datasheetami).

Szczególnie Datasheety są niezbędne do gry. To karta, na której masz wypisane, co potrafi Twoja jednostka, jakie ma wyposażenie, z ilu modeli się składa, jak daleko może się poruszyć, jakie ma zdolności i wiele innych. Spójrzmy razem na dwustronny datasheet jednostki Strike Squad z armii Grey Knights.

W lewym górnym rogu mamy nazwę jednostki i jej atrybuty. M oznacza maksymalny ruch modeli w jednostce w calach. T to Toughness, czyli wytrzymałość. SV to Save, czyli wartość na kostce, którą musisz wyrzucić, aby pancerz wytrzymał trafienie. W to Wounds, czyli liczba żyć modelu. LD to Leadership, wartość na dwóch kostkach, którą musisz osiągnąć, aby jednostka w ferworze walki nie straciła zimnej krwi. Ostatni atrybut to OC, czyli Objective Control – zdolność jednostki do kontrolowania punktów taktycznych na mapie.

Pod atrybutami znajdziesz wszystkie możliwe bronie dystansowe i do walki wręcz, w które mogą być wyposażone Twoje modele. Przy broniach Range podany jest zasięg w calach, a Melee oznacza walkę wręcz. A oznacza liczbę ataków, czyli kostek, którymi będziesz rzucać za model. BS/WS to wartość na kostce, którą musisz wyrzucić, aby trafić. S to siła broni, która określa, czy zranisz przeciwnika. AP oznacza przebicie pancerza, a D to Damage, czyli obrażenia zadawane przez broń.

Po prawej stronie znajdują się zdolności jednostki, a na odwrocie liczba modeli i wyposażenie, które mogą nosić.




Jak wygląda sama gra?

Aby gra miała sens, potrzebujesz misji, która określa cele, warunki zwycięstwa i rozmieszczenie jednostek. Najczęściej używa się:

  • Misji z podręczników – czy to z Core Rules, czy z książek kampanijnych Crusade. Służą one głównie zabawie i nie zawsze są zbalansowane dla obu stron.
  • Talii misji – na przykład Pariah Nexus, Leviathan lub nowe misje na lata 2025-26. Każdy gracz losuje lub wybiera misje główne i drugorzędne, które określają, jak zdobywa punkty zwycięstwa w trakcie gry.

Misje określają również, na jak dużej planszy będziecie grać, gdzie umieścić znaczniki celów (Objective Markers) (zazwyczaj okrągłe podstawki 40 mm), a także gdzie powinien znajdować się teren i wiele innych.


Struktura rundy

Partia w Warhammera 40,000 zazwyczaj trwa pięć rund. W każdej rundzie gracze wykonują swoje tury na zmianę, a każda tura składa się z pięciu faz, które określają kolejność działań – od planowania, przez ruch i strzelanie, aż po walkę wręcz. Gdy je opanujesz, gra stanie się bardzo płynna i naturalna.


Faza Dowodzenia (Command Phase) to początek każdej tury. Otrzymujesz w niej Punkt Dowodzenia (Command Point), który można wykorzystać do aktywacji potężnych zdolności zwanych Stratagemami. W tej fazie aktywują się również zdolności niektórych jednostek i punktuje się za wykonane misje główne. Jeśli używasz talii misji taktycznych (np. Pariah Nexus), dobierasz nowe misje właśnie w tej fazie. Wykonuje się tu również testy Battleshock.


Faza Ruchu (Movement Phase) polega na przemieszczaniu jednostek. Każdy model może poruszyć się zgodnie ze swoją wartością ruchu – normalnie (Normal), z przyspieszeniem (Advance) lub wycofać się z walki (Fallback). Jednostki mogą również wchodzić do gry z rezerw. Odpowiednie manewrowanie jest kluczem do sukcesu – czasami wystarczy być we właściwym miejscu o właściwym czasie, by wygrać.


Faza Strzału (Shooting Phase) – tutaj jednostki z bronią dystansową atakują wroga. Wybierz cel, zmierz odległość i rzuć kostkami – najpierw, czy trafisz (BS/WS), potem, czy zranisz (S/T). Przeciwnik próbuje obronić się przed obrażeniami rzutem na swoją wartość Save, którą możesz pogorszyć za pomocą AP. Skuteczne strzelanie może znacznie osłabić linie wroga, zanim dojdzie do walki wręcz.

Poniższa tabela wyjaśnia, jak obliczać rzuty na zranienie.

Siła (S) broni vs wytrzymałość (T)
Wymagany wynik rzutu K6
S jest co najmniej 2 razy większa niż T 2+
S jest większa niż T 3+
S jest równa T 4+
S jest mniejsza niż T 5+
S jest co najmniej 2 razy mniejsza niż T 6+

Faza Szarży (Charge Phase) następuje, gdy chcesz rzucić się do walki wręcz. Wybrane jednostki próbują dotrzeć do wroga, rzucając dwiema sześciościennymi kostkami – jeśli wynik pozwoli im dotrzeć do wrogiej jednostki, szarża się udaje. Ta faza jest kluczowa dla armii skoncentrowanych na walce wręcz.


Faza Walki (Fight Phase) to moment, w którym modele ścierają się w walce w zwarciu. Gracze na zmianę wybierają jednostki do ataku, a każda z nich wykonuje swoje ataki. Mechanika jest podobna do strzelania, ale bez mierzenia odległości. Na koniec rundy ocenia się misje drugorzędne i główne, a tura przechodzi na przeciwnika.



Co dalej?

Teraz już wiesz, czego potrzebujesz, aby wkroczyć do mrocznej przyszłości 41. milenium. W naszym sklepie możesz przejrzeć wszystkie frakcje i wybrać tę, która najbardziej Ci odpowiada: Oferta Warhammer 40,000 w Xzone.